Följ

Registrering av kontrollenhet hos Skatteverket

När du fått din kontrollenhet installerad med hjälp av en tekniker från Quadriga skall du genomföra en registrering av kontrollenheten hos Skatteverket.

För att kunna genomföra en registrering hos Skatteverket krävs att du har ett BankID nerladdat på datorn. Har du inte detta så kan du enkelt skaffa det genom din internetbank. För ytterligare information om BankID kontaktar du din bank.

Klicka här eller på länken nedan för att komma direkt till registrering av kontrollenhet hos skatteverket.

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/etjanster/kassaregister.4.6f9866931215a607a4f80005366.html

Under ”Logga in till E-tjänsten” trycker du i det gula fältet ”Till inloggningen”. Du väljer därefter BankID och skriver in ditt personliga lösenord som du fick när du skaffade ditt BankID.

Nu väljer du ”Anmäl kontrollenhet”. Fyll i företagets organisationsnummer och kryssa i rutan att du har behörighet att administrera, gå vidare till nästa. I fältet ”Tillverkare” väljer du PosPlus och under fältet ”Modell” väljer du HW rev. 1/1.4/SW ver. 19. Under ”Tillverkningsnummer” fyller du i kontrollenhetens serienummer som du hittar på den fysiska kontrollenhetens baksida, ex. PPLUS0000001010. Fyll i postnummer till den adress där kontrollenheten kommer finnas (ex. butiks-adressen) och fyll i namn på ditt bolag (butik) samt gatuadress och nummer. Gå vidare till nästa. Här kontrollerar du att uppgifterna stämmer, det är viktigt att ALLA siffror blir rätt, när du har kontrollerat noga trycker du på ”Skicka”. OBS! Nu rekommenderar vi att du väljer ”skriv ut”, arkivera utskriften som fungerar som en bekräftelse på att ni har registrerat er kontrollenhet. Du kan från denna sida gå vidare till Anmäl kassaregister till denna kontrollenhet, klicka på länken på sidan!

Du kommer nu till den andra delen av din registrering där du ska anmäla själva kassan (kassaregistret) och koppla detta till din kontrollenhet. I fältet ”Betäckning” väljer du vilket system du har, dvs. EuroShop C4 alternativt BookHit. I fältet ”Registreringskod” skriver du in den licensnyckel du fått från Quadriga Support ex. 48CD-BACA-8505-XXXX. Har du mer än en kassa lägger du till ”-1” efter licensnycklen för kassa 1 och ”-2” för registreringen av kassa 2 osv (läs mer om fler kassor på sida 2). Kryssa i att kassaregistret finns på samma adress som kontrollenheten. Kryssa sedan även i att programvaran finns på samma ställe som kontrollenheten. Välj Journalminne och kryssa i att journalen finns på samma ställe som kontrollenheten. Tryck på ”Nästa” och kontrollera uppgifterna, det är framförallt viktigt att licensnycklen blir rätt. Tryck på skicka när alla uppgifter stämmer och sedan skriver du ut och arkiverar bekräftelsen på registreringen av kassan tillsammans med bekräftelsen för registreringen av kontrollenheten. 

För dig som har flera kassor

Det som är viktigt att uppmärksamma när du ska göra en registrering av mer än en kassa är att licensnycklen är en unik kod som bara kan bli registrerad en gång hos SKV. När du ska registrera fler kassor väljer du därför att manuellt skriva till ”-1” efter licensnyckeln (koden) på registreringen av första kassan och ”-2” på licensnyckeln (koden) efter andra kassan osv.

Den första delen av registreringen av kontrollenheten förblir den samma som när du bara registrerar en kassa, det är alltså bara under den andra delen där du registrerar själv kassan som du bör vara uppmärksam på ovanstående.

Quadriga AB önskar Er lycka till och ser framemot ett gott samarbete.

Kontakt vid frågor

Har du några frågor angående registreringen kan du i första hand kontakta
Skatteverket på 010-576 60 60. Du är självklart välkommen att kontakta oss på Quadriga för ytterligare frågor kring registreringen, se kontaktuppgifter nedan. 

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp
Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

0 Kommentarer

logga in för att lämna en kommentar.