Följ

Kortbetalning med BABS Paylink eller Point

Du arbetar som vanligt i kassan, men så snart Du börjar registrera artiklar i kassan, ändras texten i terminalens lilla textfönster från NY KUND till DRA KORT (Du ser själv samma text i kassans ”spegel”).

När kunden dragit sitt kort, kommer meddelandet ANGE KOD.

Sedan måste kunden vänta på att Du väljer kort som betalningsmedel och klickar på kassans TOTAL-knapp. När Du gjort det, kan kunden bekräfta köpet (för vissa kort måste kunden också välja mellan KONTO och KREDIT). Allt detta gör kunden på terminalen.

För Dig öppnas ett betalfönster i kassan när Du klickar på TOTAL-knappen.

Kontroll av kortet sker automatiskt och om allt är OK, får Du meddelandet GODKÄNT KORT. Då stängs betalfönstret och kvittot skrivs ut. Om köpet inte godkänns klickar Du på knappen AVBRYT TRANSAKTION. Då stängs betalfönstret och Du är tillbaka i kassafönstret. Där kan Du välja att försöka igen eller byta till ett annat betalsätt.

Skulle terminalen inte få kontakt med banken, kan Du istället göra ett OFFLINE-KÖP. Du ringer Du banken för att få ett kontrollnummer. Detta anges sedan tillsammans med kundens ID-nummer.

Om kortet är oläsligt, kan Du registrera kort-nummer och giltighetstid manuellt.

Om kunden inte kan sin kod, finns alternativet att i terminalen trycka på knappen EJ KOD. Då kan Du ange kundens ID-nummer och få detta utskrivet direkt på kvittot (s k signaturköp).

För att makulera ett köp, gör Du en retur med samma kort och samma belopp som det tidigare köpet.

OBS ... När du gör dagsavslut på terminalen skickas alla transaktioner till banken. Därför får du inte glömma dagsavslut. Dessutom blockeras terminalen av säkerhetsskäl om du inte gjort dagsavslut på 48 timmar.

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp
Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

0 Kommentarer

logga in för att lämna en kommentar.