Följ

Hantering Av En Order

När vi har fått in en order till vår webshop ser vi det direkt på startsidan.

I detta fall har vi fått en order av Lena Svensson på totalt 3.368 kronor. Vi ser även att ordern är lagd den 14/11-2013 klockan 11:13:57. Vi ser också att den har statusen ”Väntar. Vi kan redan här gå in och ta bort ordern om vi skulle vilja det, men också redigera den vid behov.

När vi har klickat in på ordern får vi fram information om vad kunden har beställt. Vi får alla produkter listade och vi ser vad var och en kostar. Vi ser också i en tabell vilken status ordern har, i detta fall ser vi att den har statusen ”Väntar.

I denna ruta kan vi välja status. Standard är väntar, men genom att ändra till ”Behandlas” kan vi hålla koll på att vi jobbar med ordern. När vi klickar på ”uppdatera” kan vi välja att kunden också ska uppdateras om i vilken fas hans beställning ligger. Klickar vi av rutan ”Meddela kund” får kunden inget meddelande gällande statusen. Vi kan också välja att lämna en kommentar om vi vill det och den syns också för kunden om vi har valt att meddela honom.

Plocklista

I mailet du får när du mottagit en order finns det en fil bifogad. Den filen innehåller en PDF med streckkoder för alla kundens varor med artikelnamn samt egenskap 1 och 2. 

Du plockar enkelt ihop alla varor kunden beställt med hjälp av plocklistan och sedan går du vidare till kassan. Där scannar du alla streckkoder och väjer betalningsmedtoden "Webshop". Du genomför sedan köpet precis som vanligt. 

Detta innebär också att du får in all statistik för hur mycket som är sålt på webben där du har all din andra statistik, nämligen i Euroshop. Denna statistik hittar du i Euroshop under "Statistik" - "Kassa" - "Differenser historik".

Meddela kund

När ordern är skickad ändrar vi status till ”Skickad/levererad” och då är vi klara med denna order.

 

 

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp
Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

0 Kommentarer

logga in för att lämna en kommentar.