Följ

Kundklubb

Efter att du registrerat din extra modul ”Kundklubb”, så måste du även aktivera funktionen.

Det gör du under Arkiv -> Allmänna inställningar och fliken Extra Funktioner, i den högra kolumnen finner du extramodulerna, klicka på knappen Ändra och bocka sedan i rutan framför Aktivera Kundklubb. Klicka på knappen OK för att spara din ändring. EuroShop behöver nu startas om för att funktionen skall aktiveras.



 Därefter behöver du skapa en Bonusartikel, se avsnittet Artiklar för hur du skapar en ny artikel i EuroShop.

Bonusnivåer och text på bonuschecken

Nästa steg blir att göra inställningar för bonusnivåer, knyta din Bonusartikel till bonusfunktionen etc.

Dessa inställningar finner du under Arkiv -> Extra Funktioner -> Inställningar för Bonus.

Klicka på knappen Ändra för att starta din redigering. Först bör du knyta din Bonusartikel till funktionen, det gör du via knappen Hitta artikel och därefter söker du efter din bonusartikel som du nyligen skapade.

Här har du även möjlighet att lägga till, ändra eller ta bort bonusnivåer.

Det gör du med knapparna till höger.  I exemplet ovan har vi lagt till två bonusnivåer, om kunden handlar för upp till 5 SEK innebär det att kunden får 20% tillbaka i bonus på sina inköp, om kunden handlar för 10 SEK eller mer så kommer kunden få 50% tillbaka i bonus på sina inköp.

Du kan även lägga till en text till brevet och en Topp/Fot text på bonuschecken.

Bonusartiklar

Man kan sätta på varje enskild artikel om den artikeln skall vara bonusgrundande eller ej vid försäljning.

Det görs på respektive artikel och vill du att en artikel skall kunna generera bonus på inköp så bockar du i rutan: Bonus-artikel.



Samling av bonus

För att få bonus måste kunden som köper varorna registreras tillsammans med köpet.

Det innebär att varje kund som vill vara med i Kundklubben och samla bonus måste vara en registrerad kund i kundregistret i ditt EuroShop. Se avsnitten Kunder för mer information om hur du registrerar en kund.

I kassan så anger du kundens kundnummer i fältet nere till höger, alternativt Söker efter kunden på knappen Sök Kund, eller registrerar en ny kund med knappen Ny Kund. Ni kan även se kundens aktuella saldo längst ner till vänster och om kunden har ett saldo tänds knappen "Nyttja" och visar aktuellt värde under "Bonus värde".

Ni kan informera kunden att de har en innestående bonus. Väljer kunden att nyttja saldot trycker ni på knappen "Nyttja" och summan läggs då till under ett extra betalsätt "Bonus".



 

 

Utskrift av Bonuscehckar

Innan du skriver ut bonuscheckarna till dina kunder så bör du göra en Säkerhetskopia av din EuroShop databas, se avsnittet om BackUp för du skapar en säkerhetskopia.

Du skriver ut bonuscheckar till dina kunder under menyn Kunder -> Bonus Köp.

Där kan du då filtrera fram om du endast vill skriva ut vissa bonuscheckar.

Vill du skriva ut samtliga så klickar du på knappen Visa alla och sedan knappen Skriv ut upp en knappraden.

Bonuschecken skrivs ut på din A4skrivaren. Efter att bonuschecken är utskriven, töms kundens intjänade bonus.

Inlösen av Bonuscheck

När kunden vill använda sin bonuscheck för att betala sitt inköp så scannar du endast streckkoden (skulle du sakna scanner går det bra att skriva in siffrorna, som finns under streckkoden, manuellt). I kassan tillsammans med de varor som kunden handlar.

Varje bonuscheck är serienummer märkt, vilket innebär att de endast går att använda vid ett köptillfälle.  

 

Rabattsystem

Man aktiverar funktionen under "Arkiv > Allmänna inställningar > Extra funktioner."
Efter att man aktiverat funktionen finner man inställningarna under "Arkiv > Extra funktioner > Inställningar för rabatt". Här sätter man sin trappa, precis som bonussystemet fungerar.

 

Rabattsystemet gäller för alla kunder. Beroende på hur mycket kunden handlar för får de en procent i rabatt tillbaka på allt de köper.

Om vi utgår från att en helt ny kund kommer och ska handla och vi har lagt upp en trappa enligt nedan:

1000:-   2% rabatt
5000:-   3% rabatt
10000:- 5% rabatt

Allt från 0-1000 får de 2% vid nästa tillfälle.
Allt över 1000-5000:- får de 3% vid nästa köptillfälle.
Allt över 5000-10000:- får de 5% vid nästa köptillfälle.


Man kan se en överblick på kundernas rabatter under fliken "Kunder > Rabatt-köp". Här kan man även återställa alla nivåer genom knappen "Återställ rabatt".
Generellt brukar man återställa nivåerna en gång per år tex.

 

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp
Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

0 Kommentarer

logga in för att lämna en kommentar.