Följ

Orderhantering

Under "Woocommerce" -> "Ordrar" hanteras alla era ordrar i webshoppen. Du kan också ta dig direkt till dessa genom att klicka på den gröna ikonen på startsidan (Panelen) där det står "X ordrar".

order-1.PNG

Du får nu upp en lista på alla dina ordrar.

order-2.PNG

  • Den gröna ikonen längst till höger visar att ordern har status "Behandlas". Det är automatiskt denna status en order som läggs får.
  • Sedan ser du order nummer samt vem kunden är med namn och epost.
  • Efter det visas leveransadressen till kunden samt vilken fraktmedtod de har valt.
  • Sedan visas ett eventuellt kundmeddelande om kunden angett ett sådant.
  • Efter det visas ordernoteringar, såsom att betalningen är godkänd eller kommentarer du har lagt.
  • Efter det visas datumet ordern är lagd.
  • Efter det visas summan order är på samt betalningsmedtod.
  • Efter det är där två knappar, en för att ge ordern status "Färdigbehandlad" och en för att visa ordern.

Väl inne på en order är där 4 huvudfält.

  • Orderdetaljer
  • Produktdetaljer
  • Åtgärder
  • Noteringar

 

Orderdetaljer

Här hittar du information om när ordern är lagt, av vem samt kontaktuppgifter till kunden. Det är också här du ändrar status på en order. 

 

Produktdetaljer

Här hittar du information om vilka produkter kunden köpt så du vet vad du ska skicka. Du ser en liten bild på artikeln, antalet som är köpt, eventuellt variant (storlek, färg...) samt priset. Du ser också vilken fraktmedtod som är vald om du har mer än ett. 

 

Åtgärder

Åtgärder används för att skicka samma mail som redan skickats en gång om det av någon anledning blivit något fel. 

 

Noteringar

Under noteringar kan du se tidigare noteringar som är gjorda, både från kund och dig själv. Du ser också andra noteringar såsom att betalningen har blivit godkänd. Här kan du också skriva en notering, både intern och offentlig som då skickas till kund. 

 

Skicka order

När en order är packad och skickad ändrar du statusen på ordern till "Färdigbehandlad". 

Det gör du i drop-down menyn under orderdetaljerna. 

order-3.PNG

Ändra status till "Färdigbehandlad" och uppdatera ordern. Då byts den gröna symbolen ut mot en blå för att markera att ordern är färdigbehandlad. Det är detta bocken "Markera som färdigbehandlad" gör i listvyn.

order-4.PNG

 När en order markeras som "Färdigbehandlad" meddelas också kund om detta via email. 

Var denna artikel till hjälp?
0 av 0 tyckte detta var till hjälp
Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

0 Kommentarer

logga in för att lämna en kommentar.